рус eng укр
в Украине
Национальный союз
фотохудожников Украины
горячая новость:Шановні колеги! У зв'язку з атаками на сайт він переноситься на хостінг до Німеччини, вибачте за незручності.
Главная - Новости - Интервью - Про НСФХУ і не тільки у виданні "Культура і життя"
| 28 июля 2016

Про НСФХУ і не тільки у виданні "Культура і життя"

- Кілька слів про себе.

 

Едуард Странадко, голова Національної спілки фотохудожників України, Заслужений працівник культури України. Народився у Криму, більшу частину життя мешкав у Полтаві. Так що можна сказати, що я є полтавець. Але після Дніпропетровська та С. Петербурга зараз у Києві.

 

- Участь у виставках, проектах, чому Полтава, Петербург, Київ? Нагороди?

 

Маю 65 персональних виставок, більше 100 у колективних проектах. Чому така невідповідність у кількості? Вважаю, що персональна виставка є унікальним проектом, де автор від початку до реалізації проекту може контролювати весь процес. Колективна ж виставка є продуктом в першу чергу – кураторським або виходячи з назви – колективним. Я влаштував безліч виставок як куратор, після п’яти десятків кинув їх навіть рахувати та прибрав їх з власної артбіографії.

 У трьох вище названих Вами містах є щось спільне, чи не так? Якщо коротко, перше, це місто, де має зародитися талант, у другому - оформитися у справжнього митця, а жити та творити треба у столиці.

Стосовно нагород скажу, що фотографія мистецтво досить різнопланове, однієї з сторін цієї різноплановості є участь у міжнародних конкурсах з метою отримання нагород. Мені більше подобаються персональні проекти. Я розумію, що в Україні шанувальників фотомистецтва не більше 300, тому можна сказати, що я працюю для них.

 

 - Пане Едуарде, вже кілька років як вас обрали головою спілки фотохудожників України. Що за цей час ви встигли зробити, а що залишається поки-що проектом?

 

Мені вдалося зберегти ту безпрецедентну відкритість, за яку власне і критикували мого попередника Миколу Іващенка. Зараз, здається, усі вже звикли, що документи Спілки викладені на сайті, раз на півроку відбуваються пленуми, де голова звітує правлінню, в кінці кожного року ревізійна комісія підбиває підсумки фінансової діяльності секретаріату.

Що зроблено? Сотні виставок, проектів, зокрема присвячених Революції Гідності більше 50-ти, присвячених сумному ювілею Чорнобильської катастрофи більше 25. Звісно, це і персональні проекти, і фестивалі, і конкурси.

 

- Спілка фотохудожників України її подальший розвиток, чи на сьогодні це - анахронізм. Що відбувається сьогодні, трохи про спілчанське життя.

 

Наша Спілка ще молода, має лише 25 років, тому ми ще не встигли закостеніти, та само як і фотомистецтво, яке так швидко розвивається, що інколи ледь вдається встигати за модними тенденціями.  Зараз ми відкриті для всіх, бо не є клановою системою, що налаштована на продукування собі подібних. Тобто і сайт, і обговорення на ньому, і конкурси, і проекти відкриті для широкого загалу фотогромадськості України та й усього світу. Керувати творчістю майже тисячі геніїв та талантів ми не маємо права, але допомогти на складному шляху перетворення фотографа на митця чому б ні? Фотомистецтво є мистецтвом без кордонів, не потребує перекладу на інші мови і навіть відправлення фотороботи у будь яку точку світу, де її можуть надрукувати і вставити в раму, займає кілька секунд. Фотографи користуються повагою у світі, зокрема Борис Михайлов та Сергій Братков, які є художниками номер один та номер два на пострадянському просторі, є членами НСФХУ, харків’янами.

 

 - Авторські та колективні виставки доволі часто з’являються у виставочних залах. Про які проекти, що недавно виставлялись можна було б сказати як про цікаві або ж окремих авторів?

Мені приємно згадати Парад фотографії в Арт-Центрі Я. Гретера, де на чотирьох виставкових поверхах були представлені дуже сильні фіналісти конкурсу НСФХУ абстрактної фотографії. Останнім часом мене не покидає думка, що лише фотографи і виставляються у мистецькому просторі. Принаймні, після відвідання деяких виставок художників мені вважається, що за їхні стабільні та вивірені часом композиції у нас би вигнали зі спілки. Тобто у мистецтві можна побачити певний застій, в першу чергу думки, а потім виконання. Те мистецтво, яке нам подається як сучасне, це (як би не образити кого) Польща 90-х років.

Зараз ми готуємо не менш потужний проект концептуальної фотографії, конкурс Української фотокниги та багато іншого, про що можна довідатись з сайту www.photospilka.com.

 

 - Голова спілки і фотограф, як ці дві особистості уживаються в одній особі?

 

Існує така думка, з якою я не погоджуюся в принципі, що головою спілки може бути не фотомитець, а успішний менеджер. Тобто, розумієте: головним режисером - завгосп, головним редактором – бувший військовий, а керувати країною - куховарці. Тому доводиться якось поєднувати в собі ці дві здавалося б різні крайнощі одного і того ж процесу. До речі, коли ще не був головою спілки, хибно вважав, що я один такий на білому світі геній, тепер все стало на свої місця.

 

- Знаю, що ви активно продовжуєте працювати як фотограф і часто проводите свої персональні фотовиставки? Мета комусь щось доказати, чи і надалі триває пошук себе у фотомистецтві, а можливо третій варіант?

 

Так вийшло, що цього року маю вже 9 персональних виставок, переважно у Києві. У нас так, якщо показати вдруге ті ж самі роботи, на третю виставку вже ніхто не прийде. Тому доводиться кожен раз придумувати щось нове, йти вперед, бо розумію, що до моїх робіт ставлення особливе, більш критичне серед колег. Взагалі вважаю, що ми живемо в унікальній країні та в унікальний для неї та для будь якого її мешканця час. У подиху початку нового століття художник вбачає симптоми недуги, коли болісне переглядаються старі цінності, а нові викликають сумнів або вiдразу, коли прожите життя виявляється майже марним й удаваним, а світле майбутнє знов вiдсувається у недосяжну далечiнь, саме iснування набуває характеру хиткого, недостовірного та проникнутого тривожним почуттям втрати. Художник дозволяє нам бачити оточуючий світ інакше - складніше та пронизливіше.

s2.jpg




  Ваш коментарий будет первым
Только зарегистрированные пользователи могут оставлять коментарии.
Пожалуйста зарегистрируйтесь или войдите в ваш аккаунт.